Dierenasiel Het Blauwe Kruis Lommel

Veelgestelde vragen

Zijn er kittens ter adoptie?


Op dit moment zijn er heel veel mensen op zoek naar een kitten. De vraag overstijgt het aanbod, waardoor we jammer genoeg niet iedereen kunnen helpen. We werken niet met een wachtlijst; dit is in het verleden geprobeerd maar werkte eigenlijk helemaal niet.

Al onze kittens worden opgevangen in pleeggezinnen. De kittens mogen vanaf de leeftijd van 12 weken het pleeggezin verlaten. Tegen dan zijn ze 2x gevaccineerd, gechipt, ontwormd en gesteriliseerd of gecastreerd.

Je kan best onze facebookpagina volgen om te kijken of er kittens ter adoptie komen. Als er katjes online komen, stuur je best zo snel mogelijk een mail. Hoe vollediger de mail, hoe meer kans dat je geselecteerd zal worden (want nogmaals, de vraag overstijgt het aanbod). Een volledige mail bevat: een duidelijke omschrijving van uw gezins-, woon- en werksituatie, uw telefoonnummer, en enkele foto’s van het gezin en de leefomgeving waarin het katje terecht zal komen.

Als je uiteindelijk een kittentje bij ons adopteert, is de adoptie mogelijk vanaf €250. 2 kittentjes samen is mogelijk vanaf €400. Dit lijkt misschien veel geld, maar voor het asiel zijn kittens ook heel duur. Zeker kittens die al van heel jonge leeftijd in opvang zijn, zijn heel gevoelig en daar scheelt regelmatig iets mee. Diarree komt vaak voor, er zijn kittentjes met niesziekte en af en toe hebben we zelfs een operatie bij de jonge diertjes zoals bv een prolaps. Voor een nestje papfleskittens lopen de kosten van enkel en alleen de melk al snel op tot boven de €200! Onze pleeggezinnen en dierenartsen staan altijd klaar om er voor te zorgen dat ze opgroeien tot sterke jonge katjes! Een katje uit ons asiel is dus zeker zijn geld waard!

Kan ik spulletjes die ik niet meer nodig heb doneren aan het asiel?

 

Heel graag! We zijn super dankbaar voor alle donaties. Natuurlijk is het ook zo dat we niet àlles kunnen gebruiken. Het spreekt voor zich dat versleten materiaal ook niet meer bruikbaar is voor het asiel. Het is niet hygiënisch, ook niet voor asielkatjes, om de dieren spullen te geven die niet meer proper te krijgen zijn. Stoffen mandjes die vuil zijn en vol haar hangen, kunnen we niet meer gebruiken. Krabpalen die uiteen vallen of waar geen touw meer op staat, zijn voor ons ook niet zo handig. Meer info lees je ook bij doneren.

 

Wat kunnen we wel gebruiken: Fleece dekentjes, in de winter dikke dekens, natvoer en droogvoer voor honden en katten, kittenvoer,

kittenmelkpoeder, speciaal eten (vooral hypoallergeen en intestinal/digestive), speelgoed, krabpalen in goede staat, kattenzand, kattenbakken in goede staat, draagmandjes, sliplijnen, sterke halsbanden en leibanden, kakzakjes, kuisproducten (allesreiniger, afwasmiddel, vloeibaar wasmiddel), bureauartikelen (balpennen, papier, post-its, …),

Wat kunnen we niet gebruiken: Tapijten, gordijnen, lakens, overtrekken, beschadigde of vuile materialen, voeding of medicatie die meer dan 3 maanden vervallen is.

Wat moet ik doen als ik een dier kwijt ben?

 

U bent een kat kwijt: kijk eerst en vooral overal grondig achter en onder! Katten verstoppen zich vaak in kleine plekjes zoals in tuinhuisjes, kelders, garages, verluchtingen, zolders, … Ga zelf roepen en zoeken; katten reageren soms op de stem van hun eigenaar. Maak flyers en stop deze in de brievenbussen in de omgeving. Hou rekening met een straal rond jouw huis; als de kat in achterliggende tuinen rondloopt, komt ze vaak niet enkel terecht bij jouw directe buren. Een kat is al snel 500m weg van huis. Plaats een bericht in de facebookgroep van jouw gemeente. Stuur een beschrijving met foto en kenmerken naar de asielen in de buurt. Zet een gebruikte kattenbak buiten en een doos met een dekentje met een vertrouwde geur. Blijf zelf zoeken, zeker ’s avonds als het rustig is. Neem een zaklamp mee om in keldergaten en onder auto’s te kijken. Als je de kat gevonden hebt, maar ze niet kunt pakken, leen dan ergens een vangkooi.

 

U bent een hond kwijt: ga zoeken in de buurt. Zet een melding in de facebookgroep van de gemeente met een foto van uw verloren hond erbij. Maak een melding bij Lostdogzzz. Op de website van Lostdogzzz vind je nog een aantal nuttige tips.

Hoe werkt de adoptie van een hond?

 

De beste manier om te volgen welke honden we ter adoptie hebben, is via onze facebookpagina en op deze website. Op de facebookpagina worden de honden allemaal met 1 foto in de fotomap ‘honden ter adoptie’ geplaatst, en ze krijgen ook hun eigen fotomap met bijkomende foto’s. Als je interesse hebt in een hond uit ons asiel, dan stuur je een mailtje naar lommel@blauwe-kruis.be. In deze mail vermeld je je gezins-, woon- en werksituatie, waarom je deze hond graag zou adopteren en wat je graag met de hond zou gaan doen van activiteiten. Zet zeker je telefoonnummer mee in de mail zodat we je indien nodig snel kunnen bereiken. Het is altijd een voordeel als je al enkele foto’s toevoegt van het gezin en de leefomgeving waarin de hond zou terecht komen.

 

Het is ook mogelijk bij de honden te komen kijken om te zien wie er allemaal ter adoptie is. Dit is ook enkel mogelijk op afspraak en we laten maximum 1 gezin tegelijk bij de honden om de rust daar te bewaren.

 

Als jouw situatie en verwachtingen aansluiten bij de hond in kwestie, dan wordt je uitgenodigd voor een kennismaking. Die verlopen momenteel allemaal op afspraak, zodat we genoeg tijd kunnen voorzien om de adoptie goed te begeleiden. Voor er een adoptie kan plaatsvinden, moet het hele gezin kennis gemaakt hebben met de hond. Als er andere honden aanwezig zijn thuis, dan moeten die ook

meekomen voor een kennismaking. Dit hoeft niet allemaal op dezelfde dag; er kunnen ook enkele kennismakingen gebeuren.

Als de kennismaking goed verloopt, dan overlopen wij 3 documenten met jullie: de vragenlijst die de vorige eigenaar heeft ingevuld (indien beschikbaar), het medische fiche en het gedragsfiche. In de vragenlijst kom je wat te weten over het verleden van de hond: waarom is hij afgestaan, uit wat voor een gezin komt hij, leefde hij samen met andere huisdieren, leefde hij binnen of buiten enz. Het medische fiche is het medisch onderzoek dat bij onze dierenarts gebeurd is, wanneer de hond zijn inentingen, ontworming ed gekregen heeft, en eventuele ziektes en medicatie die gegeven zijn. Het gedragsfiche geeft weer welke testen wij met de hond hebben gedaan en hoe de hond reageerde tijdens deze testen.

 

Hierna vullen jullie zelf een vragenlijst in. Deze is redelijk uitgebreid zodat we een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen van jullie situatie en de verwachtingen die jullie hebben van je toekomstige hond.

Je bent nooit verplicht om direct te beslissen. Je mag gerust nog eens nadenken of nog eens terug komen. De hond gaat pas mee als beide partijen (dus het asiel en de kandidaat-adoptant) volledig overtuigd zijn van een match. Dit wil ook zeggen dat het asiel een adoptie kan weigeren. Als wij van mening zijn dat een hond niet in een situatie past, zullen we verder zoeken naar een betere match.

 

Bij sommige honden zijn er bijkomstige voorwaarden. Het kan zijn dat we eerst op voorcontrole gaan alvorens een hond mee te geven. Bij staffords en aanverwanten vragen we een bewijs van goed gedrag en zeden.

 

Als we tot een adoptie komen, dan wordt er een contractje ingevuld met een aantal basisvoorwaarden, namelijk dat je goed voor de hond moet zorgen, dat je ermee naar de dierenarts moet als hij ziek wordt, dat er niet mee mag gekweekt worden, dat je hem niet mag doorgeven of doorverkopen; als de hond niet bij jou kan blijven, dan moet hij terug komen naar het asiel. Er kan ook eventueel controle komen van het asiel. Indien mogelijk wordt de chip ineens overgezet op uw naam. Hiervoor is het belangrijk dat je je identiteitskaart bij hebt, en ook de pincode.

 

De adoptieprijzen zijn als volgt:

- pup (tot 6 maanden): €300 + lidgeld

- volwassen hond, niet gecastreerd: €200 + lidgeld

- volwassen hond, wel gecastreerd: €260 + lidgeld

- senior (grote hond vanaf 8 jaar, kleine hond vanaf 9 jaar): €125 + lidgeld

Meer info over de lidgelden vind je hier.

 

Bij vertrek nemen we altijd nog een fotootje om het goede nieuws te melden op onze facebook dat er weer een of meerdere diertjes vertrokken zijn op die dag! Heb je liever dat je onherkenbaar bent op die foto? Laat het even weten en dan zorgen wij ervoor!

Hoe werkt de adoptie van een kat?

 

Voor de adoptie van een kat kan je bellen of mailen naar lommel@blauwe-kruis.be voor een specifieke poes, ofwel een afspraak maken om langs te komen om de kattenkopjes in levende lijve te ontmoeten. We werken enkel op afspraak om voldoende tijd te kunnen voorzien om jullie goed te begeleiden bij een adoptie. Bij een ontmoeting gaat de kattenverantwoordelijke met jou mee naar de kattenafdeling. Om te bepalen welke katjes we aan jullie voorstellen, moeten we enkele dingen weten: kan de kat buiten of ben je op zoek naar een binnenpoes? Zijn er kinderen of andere huisdieren aanwezig? Maakt de leeftijd van de kat iets uit? Met deze info zullen we je voorstellen aan de katjes die in aanmerking komen. Voor er een adoptie kan plaatsvinden, moet het hele gezin kennis gemaakt hebben met de kat. Dit hoeft niet allemaal op dezelfde dag; er kunnen ook enkele kennismakingen gebeuren.

 

We overlopen met jullie alle achtergrond die we hebben. Bij katjes die werden afgestaan is dat natuurlijk veel meer dan bij een vondeling. We bespreken ook wat er op het medische fiche staat: het algemeen onderzoek van de dierenarts en alle inentingen, ziektes, medicatie ed die in het asiel zijn gegeven.

 

Hierna vullen jullie zelf een vragenlijst in. Deze is redelijk uitgebreid zodat we een zo duidelijk mogelijk beeld krijgen van jullie situatie en de verwachtingen die jullie hebben van je toekomstige kat.

Je bent nooit verplicht om direct te beslissen. Je mag gerust nog eens nadenken of nog eens terug komen. De kat gaat pas mee als beide partijen (dus het asiel en de kandidaat-adoptant) volledig overtuigd zijn van een match. Dit wil ook zeggen dat het asiel een adoptie kan weigeren. Als wij van mening zijn dat een kat niet in een situatie past, zullen we verder zoeken naar een betere match.

 

Als we tot een adoptie komen, dan wordt er een contractje ingevuld met een aantal basisvoorwaarden, namelijk dat je goed voor de kat moet zorgen, dat je ermee naar de dierenarts moet als ze ziek wordt, dat je haar niet mag doorgeven of doorverkopen; als de kat niet bij jou kan blijven, dan moet ze terug komen naar het asiel. Er kan ook eventueel controle komen van het asiel. Indien mogelijk wordt de chip ineens overgezet op uw naam. Hiervoor is het belangrijk dat je je identiteitskaart bij hebt, en ook de pincode.

 

De adoptieprijzen zijn als volgt:

- kitten (tot 6 maanden): €200 + lidgeld

- volwassen kat: €125 + lidgeld

- raskat: €250 + lidgeld

- senior (vanaf 12 jaar): €75 + lidgeld

Meer info over de lidgelden vind je hier.

 

Bij vertrek nemen we altijd nog een fotootje om het goede nieuws te melden op onze facebook dat er weer een of meerdere diertjes vertrokken zijn op die dag! Heb je liever dat je onherkenbaar bent op die foto? Laat het even weten en dan zorgen wij ervoor!

Hoe werkt afstand doen van mijn hond?

 

Om een hond af te staan neem je best eerst contact op via mail (lommel@blauwe-kruis.be) of telefonisch. Voeg bij je mailtje al wat informatie toe: over welk ras het gaat, hoe oud de hond is, wat de reden van afstand is, kan de hond overweg met andere honden, … het is ook handig als je al een fotootje toevoegt van de hond.

 

Er zijn 3 mogelijkheden als je een hond wil afstaan:

- je krijgt direct groen licht en je mag langskomen met de hond.

- je mag met de hond langs het asiel komen en er gebeurt eerst een screening om te bekijken of we de hond wel of niet kunnen aannemen.

- er is de mogelijkheid dat de hond voor ons niet plaatsbaar is, en dan moeten we jammer genoeg weigeren.

 

Als we de hond aannemen is het belangrijk dat de chipeigenaar meekomt naar het asiel om afstand te ondertekenen. Hij of zij is de verantwoordelijke van de hond en moet dus het contract ondertekenen. Reken ongeveer een half uurtje tot 45 minuten uit voor de afstandsprocedure. Vergeet ook zeker het paspoortje van de hond niet! Als je dit niet bij hebt, worden hier extra kosten voor in rekening gebracht.

 

Er zal een korte gedragstest gebeuren om te kijken hoe de hond zich gedraagt naar mensen en soortgenoten. Als de hond zich oké gedraagt, kunnen we hem aannemen. Als we gedrag zien waarvan we denken dat we de hond niet meer op een verantwoorde manier kunnen plaatsen, of indien hij tijdens zijn verblijf een gevaar betekent voor de andere dieren of medewerkers, moeten we jammer genoeg weigeren.

 

Bij het ondertekenen van het contract draag je de hond onherroepelijk over aan het asiel.

 

Aan een afstand zijn de volgende kosten verbonden:

- gemakkelijk plaatsbare hond: €70

- moeilijk plaatsbare hond: €100

- geen chip of paspoort: €15

- er kunnen eventuele extra kosten in rekening gebracht worden bij medische problemen (bv rx-foto, medicatie voor oorontsteking, …)

 

Je moet nog een vragenlijst invullen. Die is redelijk uitgebreid; hoe meer informatie we hebben, hoe beter we op zoek kunnen naar een nieuwe thuis voor uw hond!

Nadat je de hond hebt afgestaan, zal hij door de dierenarts worden nagekeken. Als hij medisch goedgekeurd is, komt een van onze fotografen foto’s nemen en dan wordt hij ter adoptie gezet op verschillende media.

 

Hopelijk vinden we snel een goede thuis voor uw viervoeter!

Hoe werkt afstand doen van mijn kat?

 

Om een kat af te staan neem je best eerst contact op via mail (lommel@blauwe-kruis.be) of telefonisch. Voeg bij je mailtje al wat informatie toe: hoe oud is de kat, wat is de reden van afstand, hoe is ze van karakter, is ze gevaccineerd, gechipt, gecastreerd?

Daarna maken we een afspraak om langs te komen om de kat binnen te brengen. Als de kat gechipt is, is het belangrijk dat de chipeigenaar meekomt naar het asiel om afstand te ondertekenen. Hij of zij is de verantwoordelijke van de kat en moet dus het contract ondertekenen. Reken ongeveer een half uurtje uit voor de afstandsprocedure. Vergeet ook zeker het paspoortje van de kat niet! Als je dit niet bij hebt, worden hier extra kosten voor in rekening gebracht.

 

Bij het ondertekenen van het contract draag je de kat onherroepelijk over aan het asiel.

 

Aan een afstand zijn de volgende kosten verbonden:

- per volwassen kat: €40

- nest kittens met of zonder moeder: €40

- geen chip of paspoort: €15

- er kunnen eventuele extra kosten in rekening gebracht worden bij medische problemen (bv vlooien, oorontsteking, …)

 

Je moet nog een vragenlijst invullen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we op zoek kunnen naar een nieuwe thuis voor uw kat!

Nadat je de kat hebt afgestaan, zal ze door de dierenarts worden nagekeken. Als ze medisch goedgekeurd is, komt een van onze fotografen foto’s nemen en dan wordt ze ter adoptie gezet op verschillende media.

 

Hopelijk vinden we snel een goede thuis voor uw viervoeter!

Melding doen van loslopende dieren?

 

Je kan melding doen van loslopende honden op het nummer 101 (politie). Dit kan 24 op 24.

De politie geeft de melding door aan onze hondenvanger. Deze probeert zo snel mogelijk de loslopende hond te vangen en kijkt of de hond een chip of andere identificatie heeft. Wanneer de eigenaar gekend is, verwittigd de hondenvanger hem of haar om het dier zo snel mogelijk te komen ophalen. Indien de eigenaar niet gekend is, wordt deze bij ons opgevangen. Via een advertentie op onze facebookpagina trachten wij de eigenaars te vinden.

(Zwerf)katten kunnen aangemeld worden bij de gemeente. De gemeente geeft op hun beurt deze informatie door aan ons, Wij zorgen voor de plaatsing en ophaling van vangkooien. Ook noodlijdende en gekwetste katten worden opgehaald door ons. Dit kan je melden bij de politie.

Dierenasiel Het Blauwe Kruis Lommel

+32 (0) 11 83 23 51 - lommel@blauwe-kruis.be

Copyright © Dierenasiel Het Blauwe Kruis Lommel

Deze website maakt gebruik van cookies. Door te klikken op "Accepteren" gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteren